torsdag 5. november 2009

Renessansen(oppsumering)

Dette innlegget er en fortsettelse på innlegget "Renessansen", som jeg skrev en god tid tilbake. I dette innlegget tar jeg opp renessansen og hva de viktigste trekken var i denne tidsperioden.

Renessansen oppstod i Italia på 1350-tallet og endte på 1600-tallet. Ordet renessanse betyr "gjenfødelse", denne tidsperioden har fått dette navnet fordi det tar opp antikkens arkitektur og kunst, i motsetning til "barbariet" i Middelalderen(The Dark Ages).

Kunst, som jeg også tok opp i "renessansen", er et viktig trekk i renessansen, ikke minst i maler- og skulpturkunst. I malerkunsten ble perspektivet oppdaget. Studiet av menneskekroppen ble gjenopptatt; portrettet ble realistisk i motsetning til det sterkt gudepregede synet på malerkunst i middelalderen. Noen av de største og mest kjente kunstnerne ble
til i denne tiden. Noen eksempler er Leonardo da Vinci, som er kanskje mest kjent for "Mona Lisa", og Michellangelo.

Også noen eksempler er tekster som vi har lest, Don Quijote og Dekamelonen. Her vises rollene i samfunnet godt fram, "undersåtter" hadde liten makt i forhold til kongen og andre overhoder. Man måtte leve med stor respekt for lederne dine og vise toleranse.

Dette var en veldig kort oppsummering av renessansen. Jeg har sikkert utelatt mange viktige trekk, men det er dette vi har lært i norsktimen.

Aslak

1 kommentar:

  1. Du skriver langt og godt, Aslak! Se litt på store og små bokastaver i egennavn - spør meg om dette. Ellers informativt og bra!

    Bjørnar

    SvarSlett